Lovkrav til personbil

Jeg ønsker at give dig en undervisning, som fuldt ud lever op til lovkravet.

Kategori B lovkrav

28 lektioner i teori

4 lektioner på lukket øvelsesplads

16 lektioner i manøvre på vej

4 lektioner på køreteknisk anlæg

Krav til eleverne

Man kan tidligst starte 3 måneder før man fylder 18 år.

Man skal opfylde de helbredsmæssige krav der stilles til at kunne køre bil. Kontakt derfor din læge og bestil tid til en undersøgelse (lægeattest). Husk at medbringe et billede. Det vil være det billede, der senere kommer i dit kørekort. Billedet skal være 35 x 45 mm.

Det er en god ide at skaffe lægeattesten inden du starter og medbringer den ved opstart, så helbredsmæssige problemer kommer til at betyde en udsættelse eller i værste fald en udelukkelse af undervisningsforløbet.

Krav til undervisningen

Sammenhæng

Der skal være sammenhæng mellem teoretisk og praktisk undervisning, således at du teoretisk forberedes på det, der skal trænes i praksis.

Krav til undervisningsdage

Undervisningen skal strække sig over minimum 14 undervisningsdage og må max. indeholde 4 teoretiske lektioner pr. undervisningsdag og 2 praktiske lektioner pr. undervisningsdag, dog 3 i forbindelse med kørsel i mørke og motorvej og 4 lektioner i forbindelse med kørsel på manøvre- og køreteknisk bane.

Pauser

Pauser i undervisningen på mere end 3 måneder kan få den konsekvens, at du efter nærmere fastsatte regler skal starte forfra.

Krav til antal lektioner

Du skal modtage minimum 4 praktiske lektioner á 45 minutter på manøvrebane, 4 praktiske lektioner á 45 minutter på køretekniskbane (glatbane), 16 praktiske lektioner á 45 minutter på vej og 28 lektioner i teorilokalet.

Disse minimumskrav er ikke et udtryk for at alle elever efter denne mængde undervisning vil kunne klare en teori og køreprøve. Det er den enkelte elevs individuelle behov, der er afgørende for hvor meget undervisning, der er nødvendig.

Lektionsplan

Når undervisningen påbegyndes, skal der laves en lektionsplan, der i detaljer beskriver det pensum lovgivningen kræver. Planen skal bruges som dokumentation ved prøverne.

Elev og lærer skal med deres underskrift bekræfte efter hver undervisning, at der er givet og modtaget undervisning i den rækkefølge og med det indhold, der kræves. Eleven skal have en kopi af lektionsplanen til orientering om forløbet.

Teoriprøven

Du vil få vist en serie på 25 lysbilleder med forskellige trafikale situationer. Der vil til hvert billede komme en række spørgsmål, hvor du skal vælge det rigtige svar blandt flere mulige ved at sætte kryds i en ja eller nej kolonne. Du må max have fejl i 20% af billederne (max. 5 billeder med fejl).

Kørekrøven

Køreprøven foregår ved at den køreprøvesagkyndige leder dig rundt i trafikken, samt beder dig udføre forskellige manøvrer. I forbindelse med køreprøven skal du også kunne gøre rede for bilens indretning og udstyr, samt kontrollere lovkravene til udstyret. Kørelæren kan, hvis du ønsker det, deltage i køreprøven.